Τέλη του 2029 ολοκληρώνεται η γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας - Η πορεία των έργων

Μετρό: Όλα τα νέα για τις Γραμμές 4 & 2 – Πότε θα είναι έτοιμες;

Ταξίδια
Δημοσιεύθηκε  · 4 λεπτά ανάγνωση

Στα τέλη του 2029 αναμένεται να παραδοθεί στους πολίτες η γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, προσφέροντας νέες επιλογές μετακίνησης. Οι εργασίες κατασκευής προχωρούν γρήγορα και η ολοκλήρωση, σύμφωνα με τη συμβατική υποχρέωση, ορίζεται χρονικά εντός αυτού του διαστήματος, εκτός απροβλέπτων κατασκευαστικών δυσκολιών.

Ο μετροπόντικας (ΤΒΜ) «Νίκη» ξεκίνησε από το Φρέαρ ΤΒΜ Άλσος Βεΐκου και έχει ήδη ξεπεράσει τον Σταθμό Γαλάτσι, πλησιάζοντας τον επόμενο Σταθμό Ελικώνος, έχοντας κατασκευάσει περίπου 1900 μέτρα σήραγγας. Μετά τον σταθμό Ελικώνος, και έπειτα από εργασίες συντήρησης, θα συνεχίσει προς τους σταθμούς Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας και τους σταθμούς Εξάρχεια, Ακαδημίας και Κολωνάκι. Η πορεία του αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2026, με έξοδο από το φρέαρ Ευαγγελισμός.

Ο δεύτερος μετροπόντικας (ΤΒΜ) «Αθηνά» ξεκίνησε από το Φρέαρ ΤΒΜ Κατεχάκη και έχει προσπεράσει τον Σταθμό Πανεπιστημιούπολη, με κατεύθυνση προς τον Σταθμό Καισαριανή, έχοντας διανοίξει περίπου 3700 μέτρα σήραγγας. Θα συνεχίσει προς τον νέο σταθμό Ευαγγελισμός, όπου και θα ολοκληρωθεί η πορεία του έως το τέλος του 2025 ή τις αρχές του 2026, εξέρχόμενος από το ίδιο φρέαρ.

Οι μετροπόντικες διέρχονται από τους μελλοντικούς σταθμούς χωρίς να έχουν διανοιχθεί αυτοί, για λόγους οικονομίας χρόνου, μια πρακτική που θα ακολουθηθεί και στους επόμενους σταθμούς.

Στον σταθμό Πανεπιστημιούπολη βρίσκεται σε εξέλιξη αρχαιολογική έρευνα, με την ανακάλυψη μιας αρχαίας οδού. Στον σταθμό Γουδή, οι αρχαιολογικές ανασκαφές έχουν ολοκληρωθεί, αλλά εντοπίστηκε ένας κεντρικός αγωγός της ΕΥΔΑΠ, και διερευνάται η βέλτιστη επιλογή. Στον σταθμό Ευαγγελισμός, υφίσταται η προσφυγή για το πάρκο Ριζάρη και η αντίθεση του Δήμου Αθηναίων.

Οι εργασίες στους σταθμούς Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ζωγράφου, Καισαριανή, Ιλίσια είναι σε εξέλιξη, ενώ οι σταθμοί Εξάρχεια και Ζωγράφου έχουν πρόσφατα παραδοθεί στην ανάδοχο κοινοπραξία κατασκευής.

Παράλληλα, βρίσκεται σε εξέλιξη η επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον, μήκους περίπου 4 χλμ, με τρεις σταθμούς (Παλατιανή, Ίλιον και Αγ. Νικόλαος). Το έργο περιλαμβάνει επίσης την επέκταση και τον εκσυγχρονισμό του αμαξοστασίου στον Ελαιώνα και την αναβάθμιση των Η/Μ συστημάτων των γραμμών 2 και 3. Η έναρξη της κατασκευής υπολογίζεται το 2027, με συμβατικό χρόνο παράδοσης τα 5 έτη.

Η επέκταση προς Ίλιον περιλαμβάνει και την επέκταση του υφιστάμενου αμαξοστασίου Ελαιώνα, λόγω της ανάγκης για επιπλέον χώρους εξυπηρέτησης των συρμών. Επιπλέον, η μελλοντική λειτουργία της επέκτασης καθιστά αναγκαία την αναβάθμιση/αντικατάσταση ορισμένων Η/Μ Συστημάτων σε μεγάλο τμήμα ή και στο σύνολο των Γραμμών 2 & 3.

Στην προκήρυξη του έργου περιλαμβάνεται και η αναβάθμιση του συστήματος ψηφιακής μετάδοσης δεδομένων σε όλους τους σταθμούς των Γραμμών 2 & 3, με νέο εξοπλισμό και λογισμικό στο Κέντρο Ελέγχου στο Σύνταγμα και τοπικά σε σταθμούς και φρέατα, χωρίς διακοπή λειτουργίας των γραμμών.

Η επέκταση θα αφορά τη διαδρομή μετά τον Σταθμό «Ανθούπολη» προς την περιοχή του Ιλίου και Αγίου Νικολάου, με τους νέους σταθμούς να είναι οι: Παλατιανή/Vissani, Ίλιον/Ilion και Άγιος Νικόλαος/Agios Nikolaos.

Το τμήμα αυτό της Γραμμής 2 εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί τουλάχιστον 67.000 επιβάτες ημερησίως, με 42.000 κατοίκους να εξυπηρετούνται από τους 3 νέους σταθμούς σε ακτίνα 500 μέτρων από την κατοικία τους και 5.000 θέσεις εργασίας.

Η Νέα Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας δεν θα περιοριστεί στο Τμήμα Α' «Άλσος Βεΐκου-Γουδή», καθώς προβλέπεται η επέκτασή της και σε άλλες περιοχές. Το επόμενο έργο που έχει προτεραιοποιηθεί αφορά στην κατασκευή του τμήματος «Γουδή-Λυκόβρυση» με τους σταθμούς Γουδή, Κατεχάκη, Φάρος, Φιλοθέη, Σίδερα, Ολυμπιακό Στάδιο, Παράδεισος, ΟΤΕ, Μαρούσι, Πεύκη και Λυκόβρυση.

Η γραμμή θα περνάει από τη Λεωφόρο Κηφισίας, επιλύοντας το κυκλοφοριακό πρόβλημα και δίνοντας τέλος στην απομόνωση των κατοίκων των Βορείων Προαστίων και των εργαζομένων στις εταιρείες της περιοχής. Το τμήμα αυτό θα εξυπηρετεί το ΟΑΚΑ και τον εμπορικό πόλο, ενώ ο σταθμός «Λυκόβρυση» θα τερματίζει κοντά στην Εθνική Οδό.

Το τρέχον Σχέδιο Ανάπτυξης Γραμμών Μετρό Αθήνας περιλαμβάνει τη Γραμμή 4 του Μετρό, Άλσος Βεΐκου-Ευαγγελισμός-Φάρος-Μαρούσι, με επεκτάσεις προς Βύρωνα/Άνω Ηλιούπολη και Πετρούπολη και Εθνική Οδό. Η Γραμμή 4, σχήματος «U», αποτελείται από 2 σκέλη ακτινικής μορφής, προς Γαλάτσι και Μαρούσι, και ένα κεντρικό τμήμα διερχόμενο από το κέντρο της Αθήνας, έχει συνολικό μήκος 38,2 χλμ, περιλαμβάνει 35 συνολικά σταθμούς και αποτελείται από πέντε επιμέρους διακριτά τμήματα, Α, Β, Γ, Δ και Ε.

Έχει διερευνηθεί σε προκαταρκτικό στάδιο η επέκταση της Γραμμής 2 νότια προς Γλυφάδα και του Μετρό προς Καλλιθέα, συνδέοντας το ΚΠΙΣΝ με το δίκτυο.

Επιπλέον, μελετάται η Επέκταση της Γραμμής 4 δυτικά, από το σταθμό «Άλσος Βεΐκου» προς τους Αγίους Αναργύρους και την Πετρούπολη, μέσω Νέας Ιωνίας και Νέας Φιλαδέλφειας και του γηπέδου της ΑΕΚ, καθώς και η Επέκταση της Γραμμής 4 βόρεια, από το σταθμό «Κατεχάκη» προς Μαρούσι, Πεύκη, Λυκόβρυση και Εθνική Οδό.

Τέλος, διερευνάται η υπόγεια Επέκταση της Γραμμής 1 βόρεια, από το σταθμό «Κηφισιά», προς Ν. Ερυθραία και την Εθνική Οδό (κόμβος Βαρυμπόμπης).