Μετρό: Η πορεία των έργων της Γραμμής 4 – Πότε προβλέπεται η ολοκλήρωσή της [Χάρτης]

Μετρό: Πότε φτάνει η Γραμμή 4 στα χέρια των Αθηναίων;

Ταξίδια
Δημοσιεύθηκε  · 6 λεπτά ανάγνωση

Τα έργα για τη γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας προβλέπεται να ολοκληρωθούν περίπου στα τέλη του 2029, σύμφωνα με τη σύμβαση, προσφέροντας στους πολίτες περισσότερες επιλογές στις μετακινήσεις τους. Παρά τις καθυστερήσεις, οι εργασίες συνεχίζονται με εντατικούς ρυθμούς.

Ο μετροπόντικας (ΤΒΜ) «Νίκη» ξεκίνησε από το Φρέαρ ΤΒΜ Άλσος Βεΐκου και έχει ήδη ξεπεράσει τον Σταθμό Γαλάτσι. Αυτή τη στιγμή βρίσκεται κοντά στον επόμενο Σταθμό Ελικώνος, έχοντας κατασκευάσει περίπου 1.900 μέτρα έτοιμης σήραγγας. Μετά τον σταθμό Ελικώνος, και έπειτα από απαραίτητες εργασίες συντήρησης, θα συνεχίσει προς τον Σταθμό Κυψέλη, και στη συνέχεια προς τους σταθμούς Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημίας και Κολωνάκι. Η πορεία του αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2026, καταλήγοντας στο ειδικό φρέαρ Ευαγγελισμός.

Ο δεύτερος μετροπόντικας (ΤΒΜ) «Αθηνά» ξεκίνησε από το Φρέαρ ΤΒΜ Κατεχάκη και έχει ξεπεράσει τον Σταθμό Πανεπιστημιούπολη, κατευθυνόμενος προς τον Σταθμό Καισαριανή, έχοντας κατασκευάσει περίπου 3.700 μέτρα σήραγγας. Στη συνέχεια, θα κινηθεί προς τον νέο σταθμό Ευαγγελισμός, με την πορεία του να ολοκληρώνεται έως το τέλος του 2025 ή τις αρχές του 2026, καταλήγοντας στο φρέαρ Ευαγγελισμός.

Για λόγους οικονομίας χρόνου, οι μετροπόντικες διέρχονται από τους μελλοντικούς σταθμούς χωρίς να έχουν διανοιχθεί. Στον σταθμό Πανεπιστημιούπολη βρίσκεται σε εξέλιξη αρχαιολογική έρευνα, όπου βρέθηκε μια αρχαία οδός. Στον σταθμό Γουδή ολοκληρώθηκαν οι αρχαιολογικές ανασκαφές, αλλά εντοπίστηκε ένας κεντρικός αγωγός της ΕΥΔΑΠ, και εξετάζεται η βέλτιστη λύση. Στον σταθμό Ευαγγελισμός, υφίσταται η γνωστή προσφυγή για το πάρκο Ριζάρη, στην οποία έχει προστεθεί και η αντίθεση του Δήμου Αθηναίων.

Οι εργασίες κατασκευής των σταθμών Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ζωγράφου, Καισαριανή, και Ιλίσια βρίσκονται σε εξέλιξη. Επιπλέον, παραδόθηκαν πρόσφατα στην ανάδοχο κοινοπραξία κατασκευής και οι σταθμοί Εξάρχεια και Ζωγράφου.

Σύμφωνα με το υφιστάμενο χρονοδιάγραμμα, η ολοκλήρωση των έργων ορίζεται στα τέλη του 2029, εκτός εάν παρουσιαστούν απρόβλεπτες κατασκευαστικές δυσκολίες.

Παράλληλα, υλοποιείται η επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον, μήκους περίπου 4 χλμ με τρεις σταθμούς (Παλατιανή, Ίλιον και Άγ. Νικόλαος). Στο ίδιο έργο έχει ενταχθεί η επέκταση και ο εκσυγχρονισμός του αμαξοστασίου στον Ελαιώνα, καθώς και η αναβάθμιση των υφιστάμενων Η/Μ συστημάτων των γραμμών 2 και 3. Η εκτιμώμενη έναρξη της κατασκευής είναι το 2027, με συμβατικό χρόνο παράδοσης τα πέντε έτη.

Η επέκταση προς Ίλιον περιλαμβάνει και την επέκταση του υφιστάμενου αμαξοστασίου Ελαιώνα σε γειτονική περιοχή εμβαδού περίπου 20 στρεμμάτων.

Με τη μελλοντική λειτουργία της επέκτασης καθίσταται αναγκαία και η αναβάθμιση/αντικατάσταση ορισμένων Η/Μ Συστημάτων σε μεγάλο τμήμα των Γραμμών 2 & 3. Για το λόγο αυτό, στην προκήρυξη του έργου περιλαμβάνεται και η αναβάθμιση ή / και αντικατάσταση του συστήματος ψηφιακής μετάδοσης δεδομένων στο σύνολο των σταθμών των Γραμμών 2 & 3 που βρίσκονται σε λειτουργία. Οι τροποποιήσεις στα συγκεκριμένα συστήματα θα απαιτήσουν νέο εξοπλισμό και λογισμικό τόσο στο υφιστάμενο Κέντρο Ελέγχου στο Σύνταγμα όσο και τοπικά σε σταθμούς και φρέατα. Η σύνδεσή τους με τα σημερινά συστήματα έχει προβλεφθεί να γίνει χωρίς καμία διακοπή λειτουργίας των Γραμμών 2 και 3.

Η επέκταση θα αφορά τη διαδρομή μετά τον Σταθμό «Ανθούπολη» προς την περιοχή του Ιλίου και Αγίου Νικολάου και περαιτέρω μελλοντικά προς τις Αχαρνές και έχει σχεδιασθεί με σκοπό την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών των δυτικών προαστίων, την μελλοντική αύξηση της δικτύωσης των Γραμμών Μετρό με την πρόβλεψη ανταπόκρισης στον Σταθμό «Ίλιον» με τη μελλοντική επέκταση της Γραμμής 4 προς την Πετρούπολη.

Ο Σταθμός «Παλατιανή» χωροθετείται στη διασταύρωση των οδών Θηβών και Ανδρέα Παπανδρέου, ο Σταθμός «Ίλιον» χωροθετείται στη διασταύρωση των οδών Θηβών και Ελαιών, και ο Σταθμός «Άγιος Νικόλαος» χωροθετείται κάτω από τμήμα της ομώνυμης οδού και τμήμα του διαμορφωμένου χώρου πρασίνου που βρίσκεται μεταξύ των οδών Παραμυθιάς, Ολύνθου, Ζίτσης και Αγ. Νικολάου.

Στην Παλατιανή αναμένεται να κατασκευαστεί και ένας σταθμός μετεπιβίβασης με υπόγειο χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων τριών επιπέδων και χωρητικότητας 150 ΙΧ, με άμεση σύνδεση με τον Σταθμό. Στην επιφάνεια, μετά την ολοκλήρωση κατασκευής του προβλέπεται να διαμορφωθεί Χώρος Μετεπιβίβασης Λεωφορείων.

Το τμήμα αυτό της Γραμμής 2 μέχρι την περιοχή του Αγίου Νικολάου εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί τουλάχιστον 67.000 επιβάτες ημερησίως, ενώ ο αριθμός των κατοίκων της περιοχής που θα εξυπηρετούνται από τους 3 νέους σταθμούς σε ακτίνα 500 μέτρων από την κατοικία τους υπολογίζεται σε περίπου 42.000 και οι αντίστοιχες εξυπηρετούμενες θέσεις εργασίας σε περίπου 5.000.

Η Νέα Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας θα επεκταθεί και σε άλλες περιοχές, πέραν του Τμήματος Α’ «Άλσος Βεΐκου-Γουδή». Το επόμενο έργο που έχει προτεραιοποιηθεί αφορά στην κατασκευή του τμήματος «Γουδή-Λυκόβρυση» με τους σταθμούς Γουδή, Κατεχάκη, Φάρος, Φιλοθέη, Σιδερα, Ολυμπιακό Στάδιο, Παράδεισος, ΟΤΕ, Μαρούσι, Πεύκη και Λυκόβρυση. Η γραμμή θα διέρχεται από τη Λεωφόρο Κηφισίας, η οποία αντιμετωπίζει καθημερινά σοβαρό κυκλοφοριακό πρόβλημα, δίνοντας τέλος στην απομόνωση των κατοίκων των Βορείων Προαστίων από τα μέσα σταθερής τροχιάς.

Το τμήμα αυτό θα εξυπηρετεί το ΟΑΚΑ και τον εμπορικό πόλο της περιοχής, ενώ με τον σταθμό «Λυκόβρυση» θα τερματίζει πολύ κοντά στην Εθνική Οδό.

Το τρέχον Σχέδιο Ανάπτυξης Γραμμών Μετρό Αθήνας περιλαμβάνει τη Γραμμή 4 του Μετρό, Άλσος Βεΐκου-Ευαγγελισμός-Φάρος-Μαρούσι, με τις επεκτάσεις της (α) προς Βύρωνα/Άνω Ηλιούπολη και (β) προς Πετρούπολη και Εθνική Οδό. Η Γραμμή 4, σχήματος «U», αποτελείται από 2 σκέλη ακτινικής μορφής, προς Γαλάτσι και Μαρούσι, και ένα κεντρικό τμήμα διερχόμενο από το κέντρο της Αθήνας, έχει συνολικό μήκος 38,2 χλμ, περιλαμβάνει 35 συνολικά σταθμούς και αποτελείται από πέντε επιμέρους διακριτά τμήματα, Α, Β, Γ, Δ και Ε:

Τμήμα Α: Άλσος Βεΐκου-Γουδή (μήκους 12,8 χλμ και 15 σταθμούς)

Τμήμα Β: Γουδή-Μαρούσι (μήκους 9,6 χλμ και 8 σταθμούς)

Τμήμα Γ: Ευαγγελισμός-Άνω Ηλιούπολη (μήκους 4,1 χλμ και 3 σταθμούς)

Τμήμα Δ: Άλσος Βεΐκου-Πετρούπολη (μήκους 7,5 χλμ και 6 σταθμούς)

Τμήμα Ε: Μαρούσι-Εθνική Οδός (μήκους 4,4 χλμ και 3 σταθμούς)

Ο σχεδιασμός των επεκτάσεων είναι ένα σημαντικό κομμάτι της εταιρείας. Στην Αθήνα, ο αρμόδιος αυτού του επιπέδου σχεδιασμού είναι ο ΟΑΣΑ, ο οποίος υλοποιεί τη συγκοινωνιακή μελέτη της Αττικής, από όπου θα προκύψουν ο σχεδιασμός, η σκοπιμότητα και η βιωσιμότητα των επεκτάσεων του δικτύου Μετρό.

Σε προκαταρκτικό στάδιο έχει διερευνηθεί η επέκταση της Γραμμής 2 νότια προς Γλυφάδα και η επέκταση του Μετρό προς Καλλιθέα, εξασφαλίζοντας τη σύνδεση του ΚΠΙΣΝ με το δίκτυο του Μετρό. Επιπλέον, μελετάται η Επέκταση της Γραμμής 4 δυτικά, από το σταθμό «Άλσος Βεΐκου» προς τους Αγίους Αναργύρους και την Πετρούπολη, η οποία θα διέρχεται από τη Νέα Ιωνία, τη Νέα Φιλαδέλφεια και το γήπεδο της ΑΕΚ, καθώς και η Επέκταση της Γραμμής 4 βόρεια, από το σταθμό «Κατεχάκη» προς Μαρούσι, Πεύκη, Λυκόβρυση και Εθνική Οδό. Διερευνάται παράλληλα η υπόγεια Επέκταση της Γραμμής 1 βόρεια, από το σταθμό «Κηφισιά», προς Ν. Ερυθραία και την Εθνική Οδό (κόμβος Βαρυμπόμπης).

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ