
Μετρό Αθήνας: Χρονοδιάγραμμα, επεκτάσεις και νέες γραμμές που αλλάζουν την πόλη!
Τα έργα για τη Γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας αναμένεται να ολοκληρωθούν στα τέλη του 2029, προσφέροντας στους πολίτες περισσότερες επιλογές μετακίνησης. Οι εργασίες συνεχίζονται με γοργούς ρυθμούς, και εφόσον δεν υπάρξουν απρόβλεπτες δυσκολίες, η ολοκλήρωση θα γίνει εντός του προβλεπόμενου χρονικού πλαισίου.
Ο μετροπόντικας «Νίκη» ξεκίνησε από το Φρέαρ ΤΒΜ Άλσος Βεΐκου και έχει ήδη ξεπεράσει τον Σταθμό Γαλάτσι, πλησιάζοντας τον Σταθμό Ελικώνος, έχοντας κατασκευάσει περίπου 1900 μέτρα σήραγγας. Μετά τον σταθμό Ελικώνος, θα συνεχίσει προς τους σταθμούς Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημίας και Κολωνάκι. Η πορεία του αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2026, με έξοδο από το φρέαρ Ευαγγελισμός.
Ο δεύτερος μετροπόντικας, «Αθηνά», ξεκίνησε από το Φρέαρ ΤΒΜ Κατεχάκη και έχει ξεπεράσει τον Σταθμό Πανεπιστημιούπολη, κατευθυνόμενος προς τον Σταθμό Καισαριανή, με 3700 μέτρα σήραγγας. Θα συνεχίσει προς τον νέο σταθμό Ευαγγελισμός, με την πορεία να ολοκληρώνεται στα τέλη του 2025 ή αρχές του 2026, επίσης στο φρέαρ Ευαγγελισμός.
Οι μετροπόντικες διέρχονται από τους μελλοντικούς σταθμούς χωρίς να έχουν διανοιχθεί, για εξοικονόμηση χρόνου. Στον σταθμό Πανεπιστημιούπολη βρίσκεται σε εξέλιξη αρχαιολογική έρευνα (με εύρημα μιας αρχαίας οδού), ενώ στον σταθμό Γουδή ολοκληρώθηκαν οι ανασκαφές, αλλά βρέθηκε κεντρικός αγωγός της ΕΥΔΑΠ. Στον σταθμό Ευαγγελισμός υφίσταται προσφυγή για το πάρκο Ριζάρη και η αντίθεση του Δήμου Αθηναίων.
Στους σταθμούς Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ζωγράφου, Καισαριανή, Ιλίσια τα έργα κατασκευής είναι σε εξέλιξη, ενώ παραδόθηκαν στην ανάδοχο κοινοπραξία και οι σταθμοί Εξάρχεια και Ζωγράφου.
Εκτός από τη Γραμμή 4, υλοποιείται η επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον, μήκους περίπου 4 χλμ με 3 σταθμούς (Παλατιανή, Ίλιον και Αγ. Νικόλαος). Το έργο περιλαμβάνει επίσης την επέκταση και εκσυγχρονισμό του αμαξοστασίου στον Ελαιώνα και την αναβάθμιση των Η/Μ συστημάτων των γραμμών 2 και 3. Η έναρξη της κατασκευής εκτιμάται το 2027, με χρόνο παράδοσης 5 έτη.
Η επέκταση προς Ίλιον περιλαμβάνει και την επέκταση του αμαξοστασίου Ελαιώνα σε γειτονική περιοχή 20 στρεμμάτων, λόγω των αυξημένων αναγκών της ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. Επιπλέον, απαιτείται η αναβάθμιση/αντικατάσταση ορισμένων Η/Μ Συστημάτων στις Γραμμές 2 & 3, συμπεριλαμβανομένου του συστήματος ψηφιακής μετάδοσης δεδομένων, χωρίς διακοπή λειτουργίας των γραμμών.
Η επέκταση θα αφορά τη διαδρομή μετά τον Σταθμό «Ανθούπολη» προς Ίλιον και Άγιο Νικόλαο, με μελλοντική προοπτική προς Αχαρνές, εξυπηρετώντας τουλάχιστον 67.000 επιβάτες ημερησίως, με 42.000 κατοίκους και 5.000 θέσεις εργασίας να εξυπηρετούνται από τους 3 νέους σταθμούς.
Η Νέα Γραμμή 4 δεν θα περιοριστεί στο τμήμα «Άλσος Βεΐκου-Γουδή», αλλά θα επεκταθεί και σε άλλες περιοχές, με προτεραιότητα στο τμήμα «Γουδή-Λυκόβρυση» (σταθμοί Γουδή, Κατεχάκη, Φάρος, Φιλοθέη, Σίδερα, Ολυμπιακό Στάδιο, Παράδεισος, ΟΤΕ, Μαρούσι, Πεύκη και Λυκόβρυση). Η γραμμή θα περνά από τη Λεωφόρο Κηφισίας, λύνοντας το κυκλοφοριακό πρόβλημα και συνδέοντας τα Βόρεια Προάστια με το δίκτυο σταθερής τροχιάς.
Το τρέχον Σχέδιο Ανάπτυξης περιλαμβάνει τη Γραμμή 4, Άλσος Βεΐκου-Ευαγγελισμός-Φάρος-Μαρούσι, με επεκτάσεις προς Βύρωνα/Άνω Ηλιούπολη και Πετρούπολη/Εθνική Οδό. Η Γραμμή 4, σχήματος «U», έχει μήκος 38,2 χλμ, 35 σταθμούς και αποτελείται από πέντε τμήματα (Α, Β, Γ, Δ και Ε).
Ο ΟΑΣΑ υλοποιεί τη συγκοινωνιακή μελέτη της Αττικής, από όπου θα προκύψει ο σχεδιασμός και η βιωσιμότητα των επεκτάσεων του Μετρό. Έχει διερευνηθεί η επέκταση της Γραμμής 2 νότια προς Γλυφάδα και προς Καλλιθέα, συνδέοντας το ΚΠΙΣΝ με το δίκτυο. Μελετάται η Επέκταση της Γραμμής 4 δυτικά από το «Άλσος Βεΐκου» προς Αγίους Αναργύρους και Πετρούπολη, μέσω Νέας Ιωνίας, Νέας Φιλαδέλφειας και του γηπέδου της ΑΕΚ, καθώς και η επέκταση βόρεια από το «Κατεχάκη» προς Μαρούσι, Πεύκη, Λυκόβρυση και Εθνική Οδό.
Διερευνάται επίσης η υπόγεια Επέκταση της Γραμμής 1 βόρεια, από την «Κηφισιά» προς Ν. Ερυθραία και την Εθνική Οδό (κόμβος Βαρυμπόμπης).