
Μαθηματικά: Γιατί υστερούν τα κορίτσια, ενώ είναι καλύτερα στα άλλα μαθήματα;
Για δεκαετίες, καταβάλλεται προσπάθεια για τη βελτίωση της εκπαίδευσης, με έμφαση στην εξάλειψη των έμφυλων ανισοτήτων, με αποτέλεσμα τα κορίτσια να συναγωνίζονται επάξια τα αγόρια, ακόμα και να τα ξεπερνούν σε πολλούς τομείς. Όμως, στα μαθηματικά, φαίνεται να υστερούν δραματικά.
Μια γαλλική μελέτη, δημοσιευμένη στο έγκριτο περιοδικό Nature, παρακολούθησε τις επιδόσεις 2,6 εκατομμυρίων παιδιών που συμμετείχαν στο EvalAide της Ακαδημίας του Παρισιού, μέσω εξαμηνιαίων τεστ.
Σύμφωνα με τον Economist, ο οποίος αναπαρήγαγε τα αποτελέσματα, στην αρχή της σχολικής χρονιάς δεν παρατηρείται σημαντική διαφορά στις επιδόσεις μεταξύ αγοριών και κοριτσιών στα μαθηματικά. Ωστόσο, μετά από τέσσερις μήνες, η κατάσταση αλλάζει ριζικά και η απόκλιση αυτή συνεχίζει να αυξάνεται με την πάροδο των ετών.
Η μικρότερη διαφορά ανάμεσα στα δύο φύλα ήταν 5% και παρατηρήθηκε τόσο σε μαθητές ιδιωτικών όσο και δημόσιων σχολείων, κατά τα σχολικά έτη 2018-2021.
Είναι αξιοσημείωτο ότι η διαφορά αυτή ήταν ακόμα μεγαλύτερη για τα κορίτσια που προέρχονταν από εύπορες οικογένειες ή οικογένειες με υψηλό εισόδημα. Η κατάσταση γινόταν ακόμα πιο έντονη όταν ένας ή και οι δύο γονείς ήταν επιστήμονες. Οι χαμηλές επιδόσεις αφορούσαν αποκλειστικά τα μαθηματικά και δεν επηρέαζαν τα υπόλοιπα μαθήματα, τη γενική σχολική επίδοση ή τη συμπεριφορά των παιδιών.
Η Pauline Martinot, επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης και γιατρός με ειδίκευση στη νευροανάπτυξη και την παγκόσμια υγεία, εξηγεί ότι η απόκλιση αυτή δεν οφείλεται σε έλλειψη ικανοτήτων, αλλά στο άγχος.
«Τα μαθηματικά συνήθως διδάσκονται και εξετάζονται σε ανταγωνιστικό περιβάλλον και υπό πίεση χρόνου, συνθήκες που τα κορίτσια έχουν μάθει να φοβούνται. Αυτό επιβεβαιώνεται και από άλλες μελέτες. Οι γυναίκες και τα κορίτσια έχουν συχνά χειρότερες επιδόσεις στα χρονομετρημένα ή ανταγωνιστικά τεστ μαθηματικών», δηλώνει η Martinot.
Επιπλέον, τονίζει ότι η στερεοτυπική αντίληψη πως τα αγόρια είναι εκ φύσεως καλύτερα στους αριθμούς μπορεί να επιδεινώσει το πρόβλημα, υπονομεύοντας την εμπιστοσύνη των εκπαιδευτικών στα κορίτσια ή την αυτοπεποίθηση των κοριτσιών.
Γενικότερα, έχει αποδειχθεί ότι τέτοιες απόψεις συχνά πηγάζουν από τους γονείς, ιδίως αν είναι συντηρητικοί. Η Martinot πιστεύει ότι αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο το φαινόμενο είναι πιο έντονο σε κορίτσια από εύπορες οικογένειες.
Ο Economist επισημαίνει ότι τα ευρήματα της μελέτης έχουν σημασία και πέραν των γαλλικών συνόρων. Από τις 73 χώρες που παρακολουθούνται από τον ΟΟΣΑ, μια ομάδα κυρίως πλούσιων χωρών, μόνο 22 αναφέρουν καλύτερες βαθμολογίες στα μαθηματικά για τα κορίτσια σε σύγκριση με τα αγόρια.