Εγκαταλείπει το καλώδιο η Λευκωσία

Κύπρος: Αμφιβολίες για το Great Sea Interconnector – Τι δήλωσε ο Υπουργός;

Πολιτική
Δημοσιεύθηκε  · 3 λεπτά ανάγνωση

Ο υπουργός Οικονομικών της Κύπρου, Μάκης Κεραυνός, αύξησε κατακόρυφα την αβεβαιότητα γύρω από το έργο Great Sea Interconnector (GSI), το οποίο στοχεύει στην ενεργειακή σύνδεση Ελλάδας-Κύπρου. Ο κ. Κεραυνός, ο οποίος καλείται να εγκρίνει την ανάκτηση 25 εκατομμυρίων ευρώ από τον ΑΔΜΗΕ, ποσό που έχει εγκριθεί από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας της Κύπρου (ΡΑΕΚ) μετά από πολλές αντιρρήσεις, εξέφρασε σε συνέντευξή του στην «Καθημερινή της Κύπρου» σοβαρές αμφιβολίες σχετικά με τη βιωσιμότητα του έργου, κόστους 1,9 δισ. ευρώ. «Έχω ενώπιόν μου δύο μελέτες από ανεξάρτητους και σοβαρούς οργανισμούς, οι οποίες καταλήγουν στο ότι αυτό το έργο δεν είναι βιώσιμο, με τους συγκεκριμένους όρους», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα, ο υπουργός απαντώντας στο ερώτημα γιατί γίνεται συζήτηση για τη βιωσιμότητα του έργου, τόνισε ότι «η συζήτηση γίνεται γιατί το έργο είναι πολύπλοκο με οικονομική, τεχνική και γεωπολιτική πτυχή». Παράλληλα, έθεσε ερωτήματα σχετικά με τη στάση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία έχει αποφασίσει να χρηματοδοτήσει το έργο με 650 εκατομμύρια ευρώ από το 2010: «Το ερώτημα που θέτω είναι γιατί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, που διαθέτει κονδύλια υπό αυστηρούς όρους και συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, μετά από τόσα χρόνια δεν διερωτάται γιατί δεν έγινε αυτό το έργο;».

Αναφορικά με την πληρωμή των 25 εκατομμυρίων ευρώ προς τον ΑΔΜΗΕ, ο Μάκης Κεραυνός δήλωσε ότι «με τα σημερινά οικονομικά, τεχνικά και γεωπολιτικά δεδομένα που χαρακτηρίζουν το έργο, η πληρωμή του ποσού των 25 εκατ. δεν είναι μια απλή υπόθεση. Χρειάζεται πρώτα η διασφάλιση κάποιων σοβαρών παραμέτρων».

Οι δηλώσεις του υπουργού φέρνουν ξανά στην επιφάνεια τις αβεβαιότητες γύρω από το έργο, οι οποίες πηγάζουν από την αμφίσημη στάση της Κυπριακής Δημοκρατίας και τις διαφωνίες εντός της κυβέρνησης, με τον Μάκη Κεραυνό να εκφράζει ανοιχτά τις επιφυλάξεις του.

Νωρίτερα, τον Αύγουστο, ο κ. Κεραυνός είχε δηλώσει πως «Δεν έχω δει την απόφαση της ΡΑΕΚ, αλλά μου φαίνεται παράλογο να πληρώσουν οι φορολογούμενοι 25 εκατ. για ένα έργο που είναι παγωμένο», λίγο μετά την έγκριση της ΡΑΕΚ, η οποία ακολούθησε μία σειρά τηλεδιασκέψεων με τους εμπλεκόμενους φορείς υπό την εποπτεία της Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας της Ε.Ε.

Ουσιαστικά, ο υπουργός Οικονομικών της Κύπρου κρατά στα χέρια του το «κλειδί» για τη χρηματοδότηση του έργου, καθώς η μη έγκριση των 25 εκατομμυρίων ευρώ θα ακυρώσει την απόφαση της ΡΑΕΚ και θα αναζωπυρώσει τις αβεβαιότητες σχετικά με την υλοποίηση του έργου.

Ο ΑΔΜΗΕ έχει συνδέσει τη συνέχιση των πληρωμών προς τη Nexans, την κατασκευάστρια εταιρεία του υποβρύχιου καλωδίου, με την ανάκτηση των δαπανών ύψους 250 εκατ. ευρώ που έχει ήδη καταβάλει.

Η Nexans φαίνεται να έχει πλέον επεξεργαστεί ένα «Plan B» σε περίπτωση που το GSI δεν προχωρήσει. Σύμφωνα με όσα δήλωσε ο Jean Christophe Julien, αναπληρωτής CEO και CFO της Nexans, «Αν δεν ξεκαθαρίσει το τοπίο, υπάρχει ήδη έτοιμο Plan B, σε συνεργασία με τις ελληνικές αρχές: να μεταφερθεί η παραγωγή του καλωδίου σε άλλο έργο. «Αρα, είτε με το Plan A (το GSI) είτε με το Plan B, θεωρούμε ότι θα πετύχουμε τους στόχους του 2026»».

Η Κομισιόν εξακολουθεί να θεωρεί στρατηγικής σημασίας την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Κύπρου (GSI) και αναμένει την υλοποίησή της «το συντομότερο δυνατό». Εκπρόσωπος της Κομισιόν τόνισε ότι το έργο «είναι σημαντικό για την ενεργειακή πολιτική και τις ενεργειακές υποδομές της περιοχής», ενώ αναφορικά με τη στάση της Τουρκίας, ανέφερε ότι το ζήτημα έχει τεθεί από τον επίτροπο Ενέργειας προς τους Τούρκους ομολόγους του, καθώς «είναι σημαντικό να βρεθεί λύση». Παράλληλα, σημείωσε ότι η Κομισιόν έχει επιχορηγήσει το GSI, αλλά η υλοποίησή του είναι ευθύνη των αναδόχων, τονίζοντας ότι «προφανώς είναι κάτι που θα θέλαμε να δούμε να γίνεται στο προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα βάσει των σχετικών μελετών, στις οποίες λάβαμε μέρος και θα θέλαμε μια λύση, ώστε να προχωρήσει το έργο».