Γκάρι Σίλινγκ: «Η GenZ ίσως καταλήξει φτωχότερη στην εποχή της AI – Πρέπει να δουλέψουν σκληρά»

GenZ: Οικονομική καταστροφή προ των πυλών; Η προειδοποίηση του ειδικού

Επιστήμη
Δημοσιεύθηκε  · 4 λεπτά ανάγνωση

Σύμφωνα με μελέτες, υπάρχει ένα σημαντικό χάσμα ανάμεσα στις αξίες της GenZ και σε αυτά που αναζητούν οι υπεύθυνοι προσλήψεων. Ο κορυφαίος οικονομολόγος, Γκάρι Σίλινγκ, προειδοποιεί ότι στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης οι νέοι θα πρέπει να δουλέψουν πολύ σκληρά, καθώς υπάρχει ο κίνδυνος να καταλήξουν φτωχότεροι από τους γονείς τους. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, οι εκπρόσωποι της GenZ «δεν φαίνονται και τόσο πεπεισμένοι ότι πρέπει πραγματικά να βάλουν τα δυνατά τους».

Ο Γκάρι Σίλινγκ, γνωστός για τις εύστοχες προβλέψεις του σχετικά με τις φούσκες της dot-com και των ακινήτων, εκφράζει την ανησυχία του για το ενδεχόμενο η Τεχνητή Νοημοσύνη να οδηγήσει στην ανεργία, αφήνοντας τους εργαζομένους να «πουλάνε χάμπουργκερ στη γωνία». Μιλώντας στο Business Insider, εξηγεί ότι οι νέοι άνθρωποι θα χρειαστεί να καταβάλουν μεγάλη προσπάθεια προκειμένου να πετύχουν, ενώ πολλοί από αυτούς κινδυνεύουν να βρεθούν σε δυσμενέστερη οικονομική θέση σε σύγκριση με τις προηγούμενες γενιές. Τονίζει την ανάγκη να «προσαρμοστούν στις πραγματικότητες του σύγχρονου κόσμου», καθώς «ο κόσμος δεν χρωστάει σε κανέναν μας τα προς το ζην».

Ο Σίλινγκ εντοπίζει ένα σημαντικό εμπόδιο στη νοοτροπία της ελάχιστης δυνατής προσπάθειας, την οποία συνδέει με την αυξανόμενη κερδοσκοπία γύρω από επισφαλή περιουσιακά στοιχεία, όπως τα λεγόμενα meme stocks και τα κρυπτονομίσματα. Οι επενδυτές προσδοκούν ότι «τα πράγματα θα έρθουν πολύ εύκολα, αλλά ποτέ δεν λειτουργεί έτσι». Επισημαίνει ότι «όταν οι άνθρωποι έχουν αυτή την προσδοκία, τότε γίνονται τεμπέληδες και απρόσεκτοι».

Αυτό το φαινόμενο αντικατοπτρίζεται και στις αγορές, με την Gen Z να πρωταγωνιστεί στην αναβίωση των meme stocks. Από τα μέσα Οκτωβρίου, μετοχές όπως η Beyond Meat, η GameStop και η Krispy Kreme σημείωσαν απότομη άνοδο, χωρίς να υπάρχει κάποια συγκεκριμένη οικονομική αιτία, αλλά απλώς λόγω της δημοτικότητάς τους σε πλατφόρμες όπως το Reddit και το TikTok.

Ο Σίλινγκ συμβουλεύει τους νέους να αναζητήσουν ευκαιρίες μάθησης σε τομείς όπου μπορούν να «προσθέσουν αξία» και να αυξήσουν την παραγωγικότητά τους, καθώς αυτό είναι που «τελικά μετράει» για την άνοδο του βιοτικού επιπέδου. Προβλέπει ότι η ζωή τους πιθανότατα θα χαρακτηρίζεται από «περιορισμένα εισοδήματα και αγοραστική δύναμη», ενώ ο φόβος πολλών νέων ότι δεν θα γίνουν ποτέ τόσο εύποροι όσο οι γονείς τους «ίσως είναι αλήθεια».

Ο Γκάρι Σίλινγκ, ο οποίος ίδρυσε την εταιρεία οικονομικών συμβούλων και επενδυτικών υπηρεσιών A. Gary Shilling & Co. το 1978, σε ηλικία 88 ετών εξακολουθεί να διευθύνει την εταιρεία του και δηλώνει ότι δεν έχει καμία πρόθεση να αποσυρθεί.

Οι διαφορές στον τρόπο με τον οποίο βλέπει τα πράγματα η GenZ αποτυπώνονται και σε έρευνες συμπεριφορικής ψυχολογίας. Η ομάδα της Σούζι Γουέλτς στο Becoming You Labs πραγματοποίησε πρόσφατη μελέτη σχετικά με την τάση των νέων αυτής της γενιάς να παραιτούνται εύκολα από την εργασία τους. Η έρευνα ανέδειξε μια σημαντική απόκλιση: Οι τρεις κορυφαίες αξίες της GenZ είναι η φροντίδα του εαυτού τους, η αυθεντική έκφραση της προσωπικότητάς τους και η βοήθεια προς τους άλλους. Αντίθετα, οι υπεύθυνοι προσλήψεων αναζητούν υποψηφίους που εκτιμούν την επιτυχία, τη μάθηση και τη σκληρή δουλειά. Μόνο το 2% της GenZ μοιράζεται τις προτεραιότητες των εργοδοτών.

«Αυτό εξηγεί ακριβώς γιατί δεν μπορούμε να προσλάβουμε» σχολιάζει ένας διευθύνων σύμβουλος, ενώ ένας επικεφαλής νοσοκομείου δηλώνει: «Τώρα προσλαμβάνουμε δύο ή τρεις νέους γιατρούς για να αντικαταστήσουμε έναν που συνταξιοδοτείται. Μας λένε ότι δεν πρέπει να περιμένουμε από αυτούς να δουλεύουν σκληρά, επειδή η ζωή ενός καρδιολόγου δεν είναι όπως παλιά».

Ένας πρόσφατος απόφοιτος στο TikTok απαντά: «Γιατί να θέλουμε να ζούμε σύμφωνα με τις αξίες των Boomers, όταν αυτές οι αξίες κατέστρεψαν τον κόσμο;». Ένας άλλος χρήστης προσθέτει: «Οι ηλικιωμένοι μισούν τους νέους επειδή η ζωή μας αποδεικνύει ότι η δική τους ήταν χαμένη. Στο νεκροκρέβατό μου, δεν θα εύχομαι να είχα δουλέψει περισσότερο».

Πάντως, όσοι από την GenZ είναι διατεθειμένοι να ακολουθήσουν τα βήματα των γονιών τους, έρχονται αντιμέτωποι με ένα αβέβαιο επαγγελματικό περιβάλλον και πολλές απορρίψεις. Τα εργαλεία επιλογής που χρησιμοποιούν τεχνητή νοημοσύνη σαρώνουν πλέον χιλιάδες βιογραφικά, ενώ οι υποψήφιοι υποβάλλονται σε αυτοματοποιημένες δοκιμασίες και βιντεοσυνεντεύξεις πριν καν μιλήσουν με έναν άνθρωπο, όπως εξηγεί ο Κουέντιν Νέισον, πρώην διευθύνων σύμβουλος της Deutsche Bank.

Από την άλλη πλευρά, οι υποψήφιοι χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη για να δημιουργήσουν άρτια βιογραφικά, με αποτέλεσμα να υπάρχει μια υπερκορεσμένη αγορά εργασίας, όπου «υπάρχουν πέντε χιλιάδες υποψήφιοι για πέντε θέσεις εργασίας». Επιπλέον, επιβαρυντικός παράγοντας είναι και τα φοιτητικά δάνεια, τα οποία «αυξάνονται καθημερινώς από την πρώτη μέρα του εξαμήνου». Ο Νέισον σημειώνει ότι μόνο όσοι καταφέρουν να εξασφαλίσουν υψηλά αμειβόμενες θέσεις στον χρηματοοικονομικό τομέα θα μπορέσουν να τα αποπληρώσουν.