
«Φρένο» στην Βασιλίσσης Όλγας: Αντιπαράθεση Υπουργείων-Δήμου Αθηναίων!
Τρία υπουργεία επιχειρούν να βάλουν "φρένο" στην επαναφορά της Βασιλίσσης Όλγας στην κυκλοφορία, προκαλώντας έντονη πολιτική αντιπαράθεση.
Ενώ το δημοτικό συμβούλιο Αθηναίων ενέκρινε την μελέτη για τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις με στόχο τη μετατροπή της Βασιλίσσης Όλγας σε λεωφόρο ήπιας κυκλοφορίας, τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υποδομών και Μεταφορών και Πολιτισμού εξέδωσαν κοινή ανακοίνωση, υποστηρίζοντας ότι οι παρεμβάσεις του Δήμου Αθηναίων απαιτούν την έγκρισή τους.
Ο δήμαρχος Αθηναίων, Χάρης Δούκας, απάντησε άμεσα και με υψηλούς τόνους, διαμηνύοντας ότι «Ο Δήμος Αθηναίων δεν θα κάνει πίσω» και ότι «το δικαίωμα στην πόλη είναι θέμα Δημοκρατίας».
Τα τρία υπουργεία υποστηρίζουν ότι οι παρεμβάσεις στην Βασιλίσσης Όλγας «προϋποθέτουν εκ νέου αποφάσεις των αρμόδιων υπηρεσιών των συναρμόδιων υπουργείων», καθώς η λεωφόρος «βρίσκεται εντός του κηρυγμένου αρχαιολογικού χώρου της Αθήνας, ενώ κατά τη διάρκεια του εν εξελίξει έργου της ανάπλασης έχουν αποκαλυφθεί σημαντικές αρχαιότητες, οι οποίες συντηρούνται και αναδεικνύονται».
Επιπλέον, τονίζουν ότι λόγω της διέλευσης του Τραμ, απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του ΟΑΣΑ, καθώς και ο έλεγχος των προτάσεων από τις Τεχνικές Υπηρεσίες της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής.
Κατά συνέπεια, τα υπουργεία αναφέρουν ότι «οι σχετικές πρωτοβουλίες του Δήμου Αθηναίων δεν παράγουν έννομα αποτελέσματα» και καλούν τον Δήμο «να τηρήσει τις προβλεπόμενες από το θεσμικό πλαίσιο διαδικασίες».
Από την πλευρά του, ο Δήμος Αθηναίων, μέσω πηγών που επικαλείται η efsyn.gr, ξεκαθαρίζει ότι «όσα προβλέπονται από το νόμο έχουν τηρηθεί κατά γράμμα» και μάλιστα «υπέρ του δέοντος». Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, ο Δήμος έστειλε αίτημα στον ΟΑΣΑ για έγκριση των αλλαγών, επισυνάπτοντας την κυκλοφοριακή μελέτη πριν από τη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, για την πλήρη ενημέρωση του Οργανισμού Συγκοινωνιών.
Συμπληρώνουν ότι υψηλόβαθμο στέλεχος του ΟΑΣΑ σχολίασε ότι ο Δήμος Αθηναίων είναι ο μόνος που έλαβε τέτοια μέριμνα, και ότι το αίτημα θα εξεταστεί μετά την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου.
Όσον αφορά τον έλεγχο των Τεχνικών Υπηρεσιών της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής, ο Δήμος τον χαρακτηρίζει τυπική διαδικασία.
Ο Δήμος Αθηναίων υποστηρίζει ότι πίσω από την ανακοίνωση των τριών υπουργείων κρύβονται πολιτικές σκοπιμότητες. «Τρία Υπουργεία ενώνονται για να υπερασπιστούν τον ηττημένο των εκλογών κ. Μπακογιάννη, εις βάρος των πολιτών», αναφέρει χαρακτηριστικά η ανακοίνωση της δημοτικής αρχής, η οποία κοινοποιήθηκε και από τον κ. Δούκα στο «X». «Το δικαίωμα στην πόλη είναι θέμα δημοκρατίας», καταλήγει η ανάρτηση.
Ο δήμαρχος Αθηναίων κάνει λόγο για μια «πρωτοφανή πρακτική» από πλευράς υπουργείων, σημειώνοντας ότι πριν από 5 χρόνια, όταν έκλεισε η Βασιλίσσης Όλγας στο πλαίσιο του Μεγάλου Περιπάτου, «κανένας υπουργός δεν μίλησε».
Αναφορικά με την τότε στάση της κυβέρνησης απέναντι στον Μεγάλο Περίπατο, υπενθυμίζεται ότι μετά την ακύρωση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης της 21ης Μαΐου 2020 από το Συμβούλιο της Επικρατείας, με τροπολογία που προώθησε ο βουλευτής της Ν.Δ. Γιώργος Αμυράς, «νομιμοποιήθηκαν» οι απαγορεύσεις στην κυκλοφορία οχημάτων που είχε εγκρίνει η δημοτική αρχή του Κώστα Μπακογιάννη μέσω της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής του Δήμου.
Ο κ. Δούκας διαβεβαιώνει ότι «ο Δήμος Αθηναίων δεν θα κάνει πίσω» και ότι «με κάθε θεσμικό μέσο θα κάνουμε ό,τι χρειαστεί για να υπερασπιστούμε το δημοκρατικό αίτημα των πολιτών για μια πόλη ανοιχτή, δίκαιη και βιώσιμη», καλώντας «όλα τα κόμματα και τους βουλευτές της Αθήνας να πάρουν ξεκάθαρη θέση».
Στην ανακοίνωσή τους, τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Πολιτισμού, Υποδομών και Μεταφορών τονίζουν ότι «προτεινόμενες παρεμβάσεις στον εγκεκριμένο τρόπο λειτουργίας της οδού Βασιλίσσης Όλγας προϋποθέτουν εκ νέου αποφάσεις των αρμόδιων υπηρεσιών των συναρμόδιων Υπουργείων».
Επισημαίνουν ότι η οδός «βρίσκεται εντός του κηρυγμένου αρχαιολογικού χώρου της Αθήνας, ενώ κατά τη διάρκεια του εν εξελίξει έργου της ανάπλασης έχουν αποκαλυφθεί σημαντικές αρχαιότητες, οι οποίες συντηρούνται και αναδεικνύονται. Συγχρόνως, αποτελεί κοινόχρηστο χώρο ιδιαίτερης σημασίας».
Για το λόγο αυτό, η υλοποίηση της υφιστάμενης ανάπλασης της οδού έχει λάβει όλες τις απαιτούμενες εγκρίσεις από το Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής, καθώς και από το Υπουργείο Πολιτισμού.
Λαμβάνοντας υπόψιν τα παραπάνω, αλλά και τη διέλευση του Τραμ από την οδό, απαιτείται επιπροσθέτως και η σύμφωνη γνώμη του ΟΑΣΑ, όπως ορίζεται στο άρθρο 52 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ενώ η συμβατότητα αυτών των τροποποιήσεων με την κείμενη νομοθεσία και τις συγκοινωνιακές μελέτες αποτελεί αντικείμενο ελέγχου των Τεχνικών Υπηρεσιών της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής.
Ως εκ τούτου, «οι σχετικές πρωτοβουλίες του Δήμου Αθηναίων, όπως ανακοινώθηκαν, δεν παράγουν έννομα αποτελέσματα. Ο Δήμος καλείται να τηρήσει τις προβλεπόμενες από το θεσμικό πλαίσιο διαδικασίες».
Η δημοτική αρχή επιμένει ότι «Τρία Υπουργεία ενώνονται για να υπερασπιστούν τον ηττημένο των εκλογών κ. Μπακογιάννη, εις βάρος των πολιτών» και ότι «με μια πρωτοφανή πρακτική αγνοούν τη βούληση των πολιτών και της ευρύτερης πλειοψηφίας του Δημοτικού Συμβουλίου της Αθήνας».
Υπενθυμίζει ότι πριν από 5 χρόνια, ο κ. Μπακογιάννης, στο πλαίσιο του «καταστροφικού Μεγάλου Περιπάτου», έκλεισε την Βασιλίσσης Όλγας, «με δήθεν επίκληση του Covid» και σχεδίασε τη μετατροπή της σε έναν «privé» δρόμο για τους χρήστες του γηπέδου τένις και τους θαμώνες του καφέ του Ζαππείου, χωρίς καμία αντίδραση από την πλευρά των υπουργείων.
Σήμερα, «παριστάνουν τους "θεματοφύλακες του νόμου" για να μπλοκάρουν τον Δήμο Αθηναίων».
Ο Δήμος Αθηναίων διαμηνύει ότι «δεν θα κάνει πίσω» και ότι «με κάθε θεσμικό μέσο θα κάνουμε ό,τι χρειαστεί για να υπερασπιστούμε το δημοκρατικό αίτημα των πολιτών για μια πόλη ανοιχτή, δίκαιη και βιώσιμη».
Καλεί «όλα τα κόμματα και τους βουλευτές της Αθήνας να πάρουν ξεκάθαρη θέση», υπογραμμίζοντας ότι «το δικαίωμα στην πόλη είναι θέμα δημοκρατίας».