
Λιανεμπόριο: Απογοητευτικές οι θερινές εκπτώσεις, παρά την τουριστική κίνηση
Οι επιχειρήσεις λιανεμπορίου προσπαθούν να ενισχύσουν τα ταμεία τους, με τη βοήθεια του τουρισμού, αλλά οι προσπάθειές τους φαίνεται να πέφτουν στο κενό. Οι θερινές εκπτώσεις πλησιάζουν στο τέλος τους, αλλά οι λιανεμπορικές επιχειρήσεις μετρούν απώλειες. Οι περισσότεροι κλάδοι κατέγραψαν μείωση πωλήσεων σε ποσοστά 18%-20% στο λιανικό εμπόριο. Ακόμη και η αυξημένη τουριστική κίνηση δεν μπόρεσε να ανατρέψει το αρνητικό κλίμα.
Ο παρατεταμένος καύσωνας στην αρχή των εκπτώσεων, κατά τις δύο πρώτες εβδομάδες, έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην αρνητική πορεία των πωλήσεων. Επιπλέον, το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών αποτελεί έναν σημαντικό παράγοντα. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, οι μεγάλες εκπτώσεις δεν έφεραν τα αναμενόμενα αποτελέσματα, καθώς οι καταναλωτές προτίμησαν να καλύψουν τις πάγιες ανάγκες τους και να κρατήσουν χρήματα για ολιγοήμερες διακοπές.
Η αύξηση του πληθωρισμού στις υπηρεσίες τους τελευταίους μήνες «κλέβει» μερίδια από το λιανεμπόριο, καθώς οι καταναλωτές δίνουν προτεραιότητα σε άλλες, κυρίως ανελαστικές, δαπάνες, αντί να αγοράσουν ρούχα, παπούτσια ή άλλα είδη, όπως σημειώνουν οι έμποροι. Επιπλέον, οι τουρίστες που επισκέπτονται τη χώρα φαίνεται να περιορίζουν τις δαπάνες τους στη διαμονή και τη σίτιση.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Θάνο Τσαγγάρη, η σεζόν δεν εξελίχθηκε θετικά, με τον Ιούλιο να κλείνει με -20% σε σχέση με πέρυσι. Ο αντιπρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Νίκος Κογιουμτσής, επισημαίνει ότι οι φετινές θερινές εκπτώσεις χαρακτηρίζονται από υποτονική κατανάλωση, παρά τις καλές τιμές και τη σχέση ποιότητας – τιμής. «Οι καταναλωτές πλέον ιεραρχούν τις δαπάνες τους, δίνοντας προτεραιότητα σε βασικές ανάγκες όπως το ενοίκιο, τα τρόφιμα και τα δάνεια, ενώ ακολουθούν οι σύντομες διακοπές 4-5 ημερών και κατόπιν οι αγορές», σημειώνει, προσθέτοντας ότι μέχρι το τέλος των εκπτώσεων οι καταναλωτές μπορούν να βρουν εξαιρετικές ευκαιρίες.
Οι εκπτώσεις στα είδη ένδυσης και υπόδησης φτάνουν το 60%, στα είδη σπιτιού το 50%, στα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά το 30%, ενώ στα εποχικά είδη κυμαίνονται στο 70%-80%.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του ΙΟΒΕ, υπάρχει σημαντική επιδείνωση και στις προσδοκίες της καταναλωτικής εμπιστοσύνης, που καταγράφει τη χαμηλότερη επίδοση των τελευταίων εννέα μηνών. Οι προβλέψεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών τους κατά τους προσεχείς 12 μήνες επιδεινώνονται, με το 59% να αναμένει ελαφρά ή αισθητή χειροτέρευση, εκτίμηση που θα επηρεάσει και τις μελλοντικές αγορές.