Έρευνα: Τρέχει… η αγορά καλλυντικών

Καλλυντικά: Ανοδική πορεία στις πωλήσεις παρά τον πληθωρισμό – Τι αλλάζει;

Ομορφιά
Δημοσιεύθηκε  · 3 λεπτά ανάγνωση

Η αξία των πωλήσεων καλλυντικών στην ελληνική αγορά καταγράφει θετικούς ρυθμούς τα τελευταία χρόνια, με τον συνολικό τζίρο της αγοράς να εκτιμάται ότι ξεπέρασε τα 1,4 δισ. ευρώ το 2024. Παρά την αύξηση των πωλήσεων, υπάρχει και μια πληθωριστική διάσταση, καθώς οι τιμές πώλησης των καλλυντικών αυξήθηκαν κατά μέσο όρο κατά 7% το 2023 και κατά 4,5% το 2024. Για το 2025 αναμένεται αύξηση των πωλήσεων σε αξία μεταξύ 4%-7%, ενώ αντίστοιχο ποσοστό αύξησης αναμένεται και για το 2026.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ICAP CRIF, οι πληθωριστικές πιέσεις των τελευταίων ετών, που οδήγησαν στη μείωση του εισοδήματος των καταναλωτών, και η αύξηση στις τιμές των πρώτων υλών των καλλυντικών έχουν στρέψει τους καταναλωτές σε πιο οικονομικές λύσεις. Αυτό έχει ενισχύσει το κανάλι της ευρείας διανομής προϊόντων (σουπερμάρκετ), από το οποίο πλέον αγοράζονται πάνω από τα τρία στα δέκα καλλυντικά προϊόντα που καταναλώνουν οι Έλληνες σε όλες τις κατηγορίες. Οι σημαντικότεροι παράγοντες που επηρεάζουν τη ζήτηση των προϊόντων περιποίησης και ομορφιάς παραμένουν το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών, η διάρθρωση του πληθυσμού ανά φύλο και ηλικιακή ομάδα, η εποχικότητα και η διαφημιστική προβολή.

Όπως αναφέρει η Ελένη Δεμερτζή, Senior Manager της Διεύθυνσης Οικονομικών και Κλαδικών Μελετών της ICAP CRIF, η αξία της συνολικής εγχώριας παραγωγής καλλυντικών (σε τιμές χονδρικής) παρουσίασε συνεχή αύξηση μετά το 2020, καταγράφοντας μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής περίπου 11% την περίοδο 2021-2024. Μάλιστα, μέρος της ανόδου αυτής τροφοδοτείται και από τις ενισχυμένες εξαγωγές, οι οποίες την περίοδο 2021-2024 παρουσίασαν αύξηση της τάξης του 37,4%.

Το μεγαλύτερο μερίδιο στην εγχώρια παραγωγή καλλυντικών, σε αξία, κατέχουν διαχρονικά τα προϊόντα περιποίησης δέρματος (προσώπου και σώματος), ακολουθούμενα από τα προϊόντα περιποίησης μαλλιών. Ενδεικτικά, το 2024 ένα στα δύο προϊόντα που αγοράστηκαν (51,5%) ήταν περιποίησης δέρματος, ενώ τα προϊόντα περιποίησης μαλλιών κατείχαν το 26,3% των συνολικών πωλήσεων.

Βασικό στοιχείο που διαφοροποιεί τις εταιρείες του κλάδου αποτελούν τα κανάλια διανομής των προϊόντων τους. Σύμφωνα με την κλαδική μελέτη της ICAP CRIF, το κανάλι της ευρείας διανομής εκτιμάται ότι κάλυψε περίπου το 32% της συνολικής αξίας των πωλήσεων καλλυντικών, ακολουθούμενο από τα φαρμακεία και την επιλεκτική διανομή.

Παράλληλα, αν και το φυσικό κανάλι διανομής (κατάστημα) παραμένει ισχυρό, πολλοί καταναλωτές έχουν στραφεί στην αγορά καλλυντικών μέσω του Διαδικτύου (e-commerce), με το ποσοστό των πωλήσεων ηλεκτρονικά να φτάνει ήδη το 15%. Το συγκεκριμένο κανάλι έχει ενισχύσει την παρουσία του, καθώς οι ηλεκτρονικές πωλήσεις προσφέρουν πληθώρα επιλογών, ταχύτητα στις συναλλαγές και ευελιξία στον τρόπο παράδοσης. Σημαντικό ωστόσο παραμένει και το μερίδιο των φαρμακείων στις πωλήσεις καλλυντικών με ποσοστό 20%, ενώ η επιλεκτική διανομή (επώνυμα προϊόντα σε αλυσίδες καλλυντικών) αντιπροσωπεύει το 16% επί των συνολικών πωλήσεων τη χρονιά που πέρασε.

Σε συνολικά 32 εξεταζόμενες επιχειρήσεις που περιλαμβάνονται στη μελέτη της ICAP CRIF, οι συνολικές πωλήσεις παρουσίασαν συνεχή άνοδο την τριετία 2021-2023, με αύξηση 7,6% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.