Το σπίτι της κυρίας Κοκοβίκου γίνεται χώρος πολιτισμού -Από τη θρυλική ταινία «Η δε γυνή να φοβήται τον άνδρα» [εικόνες]

Η "οικία Κοκοβίκου" στην Πλάκα γίνεται πολιτιστικός χώρος!

Ταξίδια
Δημοσιεύθηκε  · 4 λεπτά ανάγνωση

Το Υπουργείο Πολιτισμού ανακοίνωσε την έναρξη εργασιών για την αποκατάσταση της «οικίας Κοκοβίκου», στην οδό Τριπόδων 32, στην Πλάκα, με στόχο τη μετατροπή της σε έναν πολυχώρο πολιτισμού.

Η πρωτοβουλία αυτή εντάσσεται στην ευρύτερη πολιτική του ΥΠΠΟ για την αναζωογόνηση του κέντρου της Αθήνας μέσω της δημιουργίας πολιτιστικών πόλων έλξης. Το κτίριο, που σήμερα βρίσκεται σε ερειπιώδη κατάσταση, έχει χαρακτηριστεί ιστορικό διατηρητέο μνημείο λόγω της εξαιρετικής αρχιτεκτονικής του, αντιπροσωπευτικής των αθηναϊκών κατοικιών, και της συμβολής του στην ιστορία της ελληνικής αρχιτεκτονικής. Οι μελέτες αποκατάστασης εκπονήθηκαν με πόρους του Υπουργείου Πολιτισμού.

Το έργο, με προϋπολογισμό 1.700.000 ευρώ, χρηματοδοτείται από το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αττικής – ΕΣΠΑ 2021-2027. Η εγκεκριμένη μελέτη προβλέπει την αποκατάσταση της ιστορικής μορφής του κτηρίου, την ανάδειξη του μνημειακού του χαρακτήρα και τη διασφάλιση της προσβασιμότητας για όλους. Οι εργασίες περιλαμβάνουν την αποκατάσταση του εξωτερικού κελύφους και την ανακατασκευή του διώροφου βοηθητικού κτίσματος, με στόχο την αναβίωση της παραδοσιακής αθηναϊκής αυλής, σε συνδυασμό με την ανάπλαση της πρόσοψης στην οδό Τριπόδων και τη λειτουργική αναβάθμιση του κτηρίου για τη νέα του χρήση.

Παράλληλα, θα συντηρηθούν τα αρχαία αρχιτεκτονικά λείψανα που έχουν αποκαλυφθεί στο εσωτερικό του κτηρίου και στον αύλειο χώρο, με πρόβλεψη για την απρόσκοπτη θέασή τους.

Το κτήριο, συνολικής επιφάνειας 266 τ.μ., διαθέτει τρεις ορόφους και χαρακτηρίζεται από το ξύλινο συνεχές χαγιάτι σε κάθε επίπεδο, ένα τυπικό στοιχείο της πρώιμης οθωνικής περιόδου. Αποτελούσε μέρος ενός ευρύτερου συγκροτήματος με βοηθητικά κτίσματα και εσωτερική αυλή, μια τυπολογία που κυριάρχησε στην Πλάκα κατά την περίοδο της Οθωμανικής κυριαρχίας. Η ύπαρξη του κυρίως κτηρίου, μαζί με τα βοηθητικά του, επιβεβαιώνεται από το 1836-1837.

Το κτήριο φέρει εμφανή τα σημάδια του χρόνου, με σωζόμενα αρχαία λείψανα σε χαμηλότερο επίπεδο από το δάπεδο του ισογείου, τόσο στο εσωτερικό όσο και στον αύλειο χώρο. Έχει υποστεί πολλές επεμβάσεις και τροποποιήσεις, συμπεριλαμβανομένων αλλαγών στον αύλειο χώρο, ανασκαφικής έρευνας και συνολικής επισκευής. Η μορφή του ακινήτου έχει διασωθεί σε ιστορικά τεκμήρια.

Η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη δήλωσε: «Το Υπουργείο Πολιτισμού, στο πλαίσιο του σχεδιασμού και της υλοποίησης ενός συνολικού προγράμματος προστασίας και ανάδειξης κτηρίων -ιδιοκτησίας του Δημοσίου- στην Πλάκα, της γειτονιάς που έχει συνδεθεί περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη, με τον χαρακτήρα του ιστορικού κέντρου της Αθήνας, προχωρά στην αποκατάσταση της “οικίας Κοκοβίκου” -όπως επικράτησε να λέγεται το κινηματογραφικό σπίτι του Αντωνάκη και της Ελενίτσας, από την ελληνική ταινία “Η δε γυνή να φοβήται τον άνδρα”- και τη μετατροπή της σε πολιτιστικό χώρο, προβολής ταινιών του ελληνικού κινηματογράφου.

Η διάσωση, η αποκατάσταση και η επανάχρηση ενός κτηρίου-μνημείου, από τα ελάχιστα πλέον σωζόμενα “αθηναϊκά σπίτια” συμβάλλει στην ένταξή του στη σύγχρονη ζωή, ανασυγκροτεί την ιστορική εικόνα του με την ανασύσταση του βασικού συνοδού κτίσματος, μεγάλου μέρους της αυλής σε επαφή με το κτήριο και στην αποκατάσταση του μετώπου του οικοπέδου, με πολλαπλό όφελος για το ανάπτυγμα της οδού και τον ιστορικό τόπο της Πλάκας.

Στόχος μας είναι η ενίσχυση του ιδιαίτερου ιστορικού και πολιτιστικού χαρακτήρα της Πλάκας, σεβόμενοι το μνημειακό της χαρακτήρα, αλλά και η ενίσχυση του τουριστικού ενδιαφέροντος για την Αθήνα, μέσα από την ανάδειξη νέων πολιτιστικών προορισμών.

Μαζί με την Οικία Κωλέττη επί της Πολυγνώτου, το Σπίτι του Ελύτη, το κτήριο επί της Διοσκούρων 7, το οποίο προορίζεται να φιλοξενήσει το Μουσείο Καρόλου Κουν, την οικία Κωστή Παλαμά επί της Περιάνδρου, την «οικία Κοκοβίκου» επί της Τριπόδων, δημιουργούμε ένα πυρήνα κτηριακών υποδομών για πολιτιστικές χρήσεις, αναδεικνύοντας τις διαφορετικές εκφάνσεις και εποχές της ιστορίας των Αθηνών. Ευχαριστώ τον Περιφερειάρχη Αττικής Νίκο Χαρδαλιά για την εξαιρετικά γόνιμη συνεργασία μας για την ενίσχυση και αναβάθμιση της πολιτιστικής φυσιογνωμίας της πρωτεύουσας και της Αττικής».