Ανεβαίνουν οι τόνοι για τα ΕΛΤΑ

ΕΛΤΑ: Θύελλα αντιδράσεων για το κλείσιμο 204 καταστημάτων σε όλη την Ελλάδα

Ελλάδα
Δημοσιεύθηκε  · 3 λεπτά ανάγνωση

Η απόφαση των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ) να αναστείλουν τη λειτουργία 204 καταστημάτων σε ολόκληρη την Ελλάδα έχει πυροδοτήσει έντονες πολιτικές αντιπαραθέσεις μεταξύ της κυβέρνησης και της αντιπολίτευσης.

Ο ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσε αίτημα για άμεση συνεδρίαση των διαρκών επιτροπών Οικονομικών Υποθέσεων και Παραγωγής και Εμπορίου, απαιτώντας την παρουσία της πολιτικής ηγεσίας του αρμόδιου υπουργείου, του Υπερταμείου και της διοίκησης των ΕΛΤΑ. Σύμφωνα με τον ΣΥΡΙΖΑ, η συγκεκριμένη απόφαση ισοδυναμεί με "διάλυση των ΕΛΤΑ". Παράλληλα, το ΠΑΣΟΚ εξέφρασε ανησυχίες σχετικά με την κοινωνική συνοχή, υπογραμμίζοντας πως εγείρονται «σοβαρά ερωτήματα ως προς τη συμμόρφωση της ΕΛΤΑ Α.Ε. με τις υποχρεώσεις της ως παρόχου καθολικής ταχυδρομικής υπηρεσίας».

Η Νέα Αριστερά χαρακτήρισε την απόφαση ως ένα σοβαρό πλήγμα για τις τοπικές κοινωνίες. Ο πρόεδρος της Βουλής, ανταποκρινόμενος στα αιτήματα όλων των πλευρών, ανακοίνωσε ότι η συνεδρίαση θα πραγματοποιηθεί την ερχόμενη Τρίτη, σε συνεννόηση με την ηγεσία του οικονομικού επιτελείου.

Η κυβέρνηση υπεραμύνεται της "μεταρρύθμισης των ΕΛΤΑ", τονίζοντας ότι δεν πρόκειται για κυβερνητική απόφαση, αλλά για αυτόνομη απόφαση της διοίκησης του οργανισμού. Επισημαίνεται ότι τα ΕΛΤΑ είναι ανώνυμη εταιρεία που δεν ανήκει στον τομέα της γενικής κυβέρνησης. Από το 2017, το σύνολο των μετοχών ανήκει στο Υπερταμείο, το οποίο ενεργεί ως θεσμικός μέτοχος. Οι επιχειρησιακές αποφάσεις λαμβάνονται από το διοικητικό συμβούλιο και τον διευθύνοντα σύμβουλο, αποκλειστικά με βάση οικονομικά και λειτουργικά δεδομένα.

Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, η αναδιάρθρωση κατέστη αναγκαία λόγω των ραγδαίων αλλαγών στις ταχυδρομικές υπηρεσίες. Τα καταστήματα που αναστέλλουν τη λειτουργία τους είχαν περιορισμένη εμπορική δραστηριότητα, χαμηλά έσοδα και ζημίες που υπερέβαιναν τις 150.000 ευρώ ετησίως.

Παρά τις αντιδράσεις, η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι ο εξορθολογισμός είναι απαραίτητος για τη βιωσιμότητα των ΕΛΤΑ, προκειμένου να αποφευχθεί η μετατροπή τους σε "μια νέα ΔΕΗ". Σήμερα, λιγότερο από το 10% των συνολικών εσόδων των ΕΛΤΑ προέρχεται από τα φυσικά καταστήματα, ενώ το κόστος λειτουργίας τους αντιστοιχεί στο 45% του συνολικού κόστους της εταιρείας.

Αν και τα καταστήματα που κλείνουν εξυπηρετούν μικρό αριθμό πολιτών, το πολιτικό κόστος είναι σημαντικό. Εκτός από την αντιπολίτευση, και βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος αντιδρούν, δεχόμενοι πιέσεις από τις τοπικές κοινωνίες.

Η κυβέρνηση διαβεβαιώνει ότι οι ταχυδρομικές υπηρεσίες θα συνεχίσουν να παρέχονται αδιαλείπτως σε κάθε περιοχή της χώρας, μέσω 1.400 ταχυδρόμων, 500 συνεργατών, 400 πρακτόρων couriers και αγροτικών διανομέων, διασφαλίζοντας την επαφή των ηλικιωμένων σε απομακρυσμένες περιοχές.

Για τον σκοπό αυτό, λειτουργεί ο αριθμός 212-00.00.700, όπου οι πολίτες μπορούν να λάβουν πληροφορίες για τον ταχυδρόμο της περιοχής τους και να προγραμματίσουν ραντεβού για εξυπηρέτηση κατ' οίκον. «Ετσι, τα ΕΛΤΑ επιτυγχάνουν να παρέχουν κατ’ οίκον εξυπηρέτηση και να εξασφαλίζουν κάλυψη ακόμα και στις πιο απομακρυσμένες περιοχές», τονίζεται χαρακτηριστικά.

Οι εργαζόμενοι που επηρεάζονται από το κλείσιμο των καταστημάτων –συνήθως 4-5 υπάλληλοι ανά κατάστημα– θα μεταφερθούν σε άλλες, πιο «παραγωγικές λειτουργίες». Ωστόσο, το ζήτημα αναμένεται να προκαλέσει τριβές. Η διοίκηση των ΕΛΤΑ υποστηρίζει ότι τα τελευταία δέκα χρόνια έχει χαθεί το 90% του επιστολικού προϊόντος, όπως ανέφερε και ο υπουργός Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης, κάνοντας λόγο για «δύσκολες αποφάσεις που πρέπει να ληφθούν».