Η Bosch δείχνει την πόρτα εξόδου σε 13.000 εργαζομένους

Bosch: Μαζικές απολύσεις – Κλείνουν 13.000 θέσεις εργασίας!

Επιχειρήσεις
Δημοσιεύθηκε  · 4 λεπτά ανάγνωση

Σε ένα νέο, δραματικό γύρο απολύσεων προχωρά η Robert Bosch GmbH, ανακοινώνοντας την περικοπή περίπου 13.000 θέσεων εργασίας στον κρίσιμο τομέα της κατασκευής ανταλλακτικών αυτοκινήτων. Η κίνηση αυτή έρχεται ως απάντηση στον ολοένα και πιο έντονο ανταγωνισμό και την ασθενική ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου, που αναγκάζουν τον όμιλο σε μια πιο επιθετική αναδιάρθρωση.

Οι περικοπές, που θα ολοκληρωθούν έως το 2030, θα επηρεάσουν κυρίως τις μονάδες της εταιρείας στη Γερμανία, όπως ανακοίνωσε επίσημα η Bosch την Πέμπτη. Η εταιρεία, παρά τις χιλιάδες θέσεις εργασίας που έχει ήδη καταργήσει τα τελευταία χρόνια, συνεχίζει να αντιμετωπίζει ένα σημαντικό ετήσιο έλλειμμα, που αγγίζει τα 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ (2,93 δισεκατομμύρια δολάρια) στο τμήμα κινητικότητας.

Η απόφαση αυτή της Bosch αναδεικνύει με τον πιο εμφατικό τρόπο την αυξανόμενη πίεση που δέχεται η βιομηχανική βάση της Γερμανίας. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι προμηθευτές παλεύουν απεγνωσμένα με το αυξημένο κόστος των δασμών, τη συρρικνούμενη ζήτηση και τον άγριο ανταγωνισμό από τις ανερχόμενες κινεζικές εταιρείες. Επιπλέον, οι δημογραφικές πιέσεις στη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης διογκώνουν το κόστος εργασίας, ενώ οι τιμές της ενέργειας παραμένουν σε υψηλά επίπεδα μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, ασκώντας ασφυκτική πίεση στην οικονομική κατάσταση των εταιρειών.

Πολλοί προμηθευτές ανταλλακτικών βρίσκονται αντιμέτωποι με το φαινόμενο της μη χρησιμοποιούμενης παραγωγικής ικανότητας, ενώ ταυτόχρονα δέχονται πιέσεις από τις αυτοκινητοβιομηχανίες να μειώσουν τις τιμές, την ώρα που οι δικές τους δαπάνες αυξάνονται ασταμάτητα. Ακόμη και κολοσσοί όπως η Volkswagen AG και η Porsche AG αναγκάζονται να μειώσουν το προσωπικό και την παραγωγή τους, σε μια προσπάθεια να αντισταθμίσουν τις αδύναμες πωλήσεις στην Κίνα και το δυσβάσταχτο βάρος των αμερικανικών δασμών.

Την ίδια στιγμή, οι Κινέζοι ανταγωνιστές τους κερδίζουν συνεχώς έδαφος, χάρη στις φθηνότερες μπαταρίες, κινητήρες και ηλεκτρονικά εξαρτήματα που προσφέρουν, διαβρώνοντας τα περιθώρια κέρδους των παραδοσιακών προμηθευτών.

«Οι γεωπολιτικές εξελίξεις και τα εμπορικά εμπόδια, όπως οι δασμοί, δημιουργούν σημαντικές αβεβαιότητες με τις οποίες όλες οι εταιρείες πρέπει να αναμετρηθούν», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Markus Heyn, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Bosch, υπεύθυνος για το τμήμα κινητικότητας. Και πρόσθεσε: «Περιμένουμε ο ανταγωνισμός να ενταθεί ακόμη περισσότερο, γι’ αυτό στόχος μας είναι να αξιοποιήσουμε ευκαιρίες ανάπτυξης όπου είναι δυνατόν και να προετοιμάσουμε τις μονάδες κινητικότητας παγκοσμίως για το μέλλον».

Η Bosch, ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα ονόματα στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, με μια γκάμα προϊόντων που εκτείνεται από μπουζί μέχρι λογισμικό αυτόνομης οδήγησης, έχει επενδύσει σημαντικά σε νέες τεχνολογίες, όπως το υδρογόνο και τα ηλεκτρικά οχήματα. Στο τέλος του προηγούμενου έτους, η γερμανική εταιρεία απασχολούσε 417.900 εργαζομένους, γεγονός που καθιστά τις νέες περικοπές ιδιαίτερα επώδυνες, καθώς αντιστοιχούν σε κάτι περισσότερο από το 3% του εργατικού δυναμικού της.

Η εξέλιξη αυτή αποτελεί ένα σοβαρό πλήγμα και για τον Γερμανό καγκελάριο Φρίντριχ Μερτς, του οποίου το κόμμα υστερεί στις δημοσκοπήσεις έναντι του ακροδεξιού κόμματος Εναλλακτική για τη Γερμανία (AfD). Ο Μερτς, παρά τις προσπάθειές του να ενισχύσει την επιχειρηματική εμπιστοσύνη με αυξημένες δαπάνες και την επενδυτική πρωτοβουλία «Made for Germany» –την οποία είχε χαιρετίσει η Bosch– βλέπει τη χώρα του να συνεχίζει να μαστίζεται από μαζικές περικοπές θέσεων εργασίας σε κλάδους όπως ο χάλυβας, τα χημικά και τα αυτοκίνητα.

Οι περισσότερες περικοπές θα πλήξουν την ιστορική έδρα της εταιρείας στην περιοχή της Στουτγάρδης. Στο Feuerbach, όπου η εταιρεία κατασκευάζει εξαρτήματα ντίζελ και έχει επενδύσει σε τεχνολογίες υδρογόνου, θα χαθούν περίπου 3.500 θέσεις έως το 2030. Στο Schwieberdingen θα καταργηθούν περίπου 1.750 θέσεις εργασίας.

Στη Waiblingen, η Bosch σχεδιάζει να βάλει λουκέτο έως το 2028 σε μια μονάδα που παράγει συνδέσμους για την αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία καταγράφει πτωτική πορεία εδώ και χρόνια και απασχολεί 560 άτομα. Στο Bühl, που αποτελεί κόμβο για τους μικρούς ηλεκτροκινητήρες της εταιρείας, αναμένονται να περικοπούν περίπου 1.550 θέσεις, ενώ στο Homburg θα χαθούν γύρω στις 1.250 θέσεις, καθώς τα εξαρτήματα ντίζελ φορτηγών εξακολουθούν να κυριαρχούν στην παραγωγή.

Η εταιρεία, σε μια προσπάθεια να κατευνάσει τις αντιδράσεις, δήλωσε ότι έχει ενημερώσει τους εργαζομένους και τους εκπροσώπους τους και θα επιδιώξει «κοινωνικά υπεύθυνες λύσεις» όπου είναι εφικτό. Παρ’ όλα αυτά, η διοίκηση τόνισε με έμφαση πως απαιτείται άμεση δράση για την αποκατάσταση της ανταγωνιστικότητάς της.

«Η Γερμανία συνεχίζει να παίζει βασικό ρόλο για τη Bosch», δήλωσε ο διευθυντής εργασιακών σχέσεων της εταιρείας Στέφαν Γκρος, και κατέληξε: «Αλλά πρέπει να γίνουμε πιο αποδοτικοί για να διατηρήσουμε τη θέση μας στον παγκόσμιο στίβο».