
Ανατροπή στην Premier League: Τέλος οι στοιχηματικές εταιρείες από τις φανέλες!
Μια σημαντική αλλαγή έρχεται στην Premier League, καθώς οι ομάδες συμφώνησαν να απομακρύνουν τις στοιχηματικές εταιρείες από το μπροστινό μέρος των φανελών τους από την περίοδο 2026-27. Αυτή η απόφαση, που ελήφθη το καλοκαίρι του 2023, δίνει στις ομάδες μια τριετή περίοδο χάριτος για να προσαρμοστούν και να βρουν νέους χορηγούς.
Η Premier League, το δημοφιλέστερο και πιο εμπορικό ποδοσφαιρικό πρωτάθλημα στον κόσμο, είχε ιστορικά μια στενή σχέση με τις εταιρείες τυχερών παιχνιδιών. Ωστόσο, η αυξανόμενη ανησυχία για τον εθισμό στον τζόγο οδήγησε στην ανάγκη για δράση. Μια έρευνα του Πανεπιστημίου του Μπρίστολ αποκάλυψε ότι κατά τη διάρκεια του εναρκτήριου Σαββατοκύριακου της Premier League την περασμένη σεζόν, προβλήθηκαν πάνω από 30.000 διαφημιστικά μηνύματα τυχερών παιχνιδιών στο Ηνωμένο Βασίλειο, ένας αριθμός τριπλάσιος σε σχέση με μια αντίστοιχη μελέτη τρία χρόνια νωρίτερα.
Ωστόσο, η μετάβαση σε έναν κόσμο χωρίς χορηγίες τυχερών παιχνιδιών δεν είναι εύκολη υπόθεση. Πολλές ομάδες βασίζονται σε αυτά τα έσοδα και η αντικατάστασή τους αποδεικνύεται πρόκληση. Οι ομάδες του Big 6 – Λίβερπουλ, Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, Μάντσεστερ Σίτι, Άρσεναλ, Τότεναμ και Τσέλσι – είναι σε καλύτερη θέση, καθώς έχουν ήδη ισχυρές χορηγίες από άλλους κλάδους. Για παράδειγμα, η Λίβερπουλ έχει τη Standard Chartered, η Γιουνάιτεντ τη Snapdragon, η Σίτι την Etihad και η Άρσεναλ την Emirates.
Αντίθετα, οι υπόλοιπες ομάδες της Premier League θα αντιμετωπίσουν σημαντικές οικονομικές προκλήσεις. Οι οικονομικές διαφορές είναι τεράστιες, με τις ομάδες του Big 6 να εισπράττουν έως και 70 εκατομμύρια ευρώ ετησίως από τις χορηγίες φανέλας, ενώ οι υπόλοιπες σπάνια ξεπερνούν τα 8-10 εκατομμύρια ευρώ. Εκτιμάται ότι τον πρώτο χρόνο, οι περισσότερες ομάδες θα δουν μείωση των εσόδων τους από τη φανέλα κατά περίπου 50%.
Η συμφωνία του 2023 απαγορεύει μεν τις στοιχηματικές εταιρείες στις φανέλες, αλλά όχι στα μανίκια, στις φόρμες προπόνησης ή στις διαφημιστικές πινακίδες. Ωστόσο, αυτά τα έσοδα δεν θα είναι αρκετά για να καλύψουν το κενό. Οι ειδικοί εκτιμούν ότι αυτή είναι "πιθανότατα η μεγαλύτερη ανατροπή στον κλάδο τα τελευταία 20 χρόνια".
Από τις 20 ομάδες της Premier League, οι 11 (Άστον Βίλα, Έβερτον, Γουέστ Χαμ, Γουλβς, Νότιγχαμ, Φούλαμ, Κρίσταλ Πάλας, Μπρέντφορντ, Μπόρνμουθ, Μπέρνλι και Σάντερλαντ) διατηρούν φέτος για τελευταία χρονιά τη χορηγία μιας εταιρείας τυχερών παιχνιδιών. Είναι ενδιαφέρον ότι ο αριθμός αυξήθηκε αντί να μειωθεί μετά την ανακοίνωση της τριετούς περιόδου χάριτος.
Οι ομάδες αναζητούν εναλλακτικές πηγές εσόδων, αλλά η ανταπόκριση της αγοράς είναι απογοητευτική. Είναι δύσκολο για μια εταιρεία που δεν ασχολείται με τον τζόγο να προσφέρει 8-10 εκατομμύρια λίρες ετησίως για ένα μικρό λογότυπο στη φανέλα. Οι ειδικοί πιστεύουν ότι κάποιες ομάδες θα δουν τα έσοδά τους να μειώνονται σημαντικά.
Το μέλλον των χορηγιών στην Premier League είναι αβέβαιο. Νέες συνεργασίες μπορεί να προκύψουν από χώρους όπως οι νέες τεχνολογίες, τα κρυπτονομίσματα, η τεχνητή νοημοσύνη και ο τουρισμός. Ωστόσο, παραμένει το ερώτημα αν αυτές οι πηγές θα είναι αρκετές για να καλύψουν το κενό.
Υπάρχουν επίσης ανησυχίες ότι η αφαίρεση των διαφημίσεων από τις φανέλες δεν είναι αρκετή για να περιορίσει την επέλαση του τζόγου. Ο δρ Ραφαέλο Ρόσι, από το Πανεπιστήμιο του Μπρίστολ, πιστεύει ότι η κατάσταση θα παραμείνει εκτός ελέγχου και ότι η αυτορρύθμιση της βιομηχανίας είναι ανεπαρκής. Ο Νικ Χάρβεϊ, από τον Συνασπισμό για τον Τερματισμό των Διαφημίσεων Τυχερών Παιχνιδιών (CEGA), δηλώνει ότι "δεκάδες χιλιάδες διαφημίσεις τυχερών παιχνιδιών θα εξακολουθούν να εμφανίζονται κάθε Σαββατοκύριακο".
Παρά τις προσπάθειες περιορισμού, οι στοιχηματικές εταιρείες βρίσκουν τρόπους να παραμείνουν στο παιχνίδι. Τα χρήματα είναι πολλά, τα συμφέροντα τεράστια και οι φόβοι για "κερκόπορτες" δικαιολογημένοι.