Πληθωρισμός στο ράφι – Νέα άνοδος των τιμών στα τρόφιμα

Ακρίβεια στο σούπερ μάρκετ: Αυξήσεις "καίνε" βασικά είδη!

Οικονομία
Δημοσιεύθηκε  · 3 λεπτά ανάγνωση

Σημαντική ποσοστιαία αύξηση της τάξης του 1,59% σε ετήσια βάση κατέγραψε ο πληθωρισμός στα σούπερ μάρκετ τον Αύγουστο, σύμφωνα με την έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ). Η άνοδος αυτή αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα, δεδομένου ότι η συντριπτική πλειονότητα των Ελλήνων καταναλωτών εμπιστεύεται το οργανωμένο λιανεμπόριο για τις αγορές της.

Η έρευνα του ΙΕΛΚΑ, που εξέτασε τις πληθωριστικές τάσεις στο οργανωμένο εμπόριο τροφίμων από τον Αύγουστο του 2024 έως τον Αύγουστο του 2025, έδειξε ότι το κόστος των τροφίμων παραμένει σε υψηλά επίπεδα. Βασικά είδη διατροφής συνεχίζουν να επιβαρύνουν σημαντικά τον οικογενειακό προϋπολογισμό. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο γενικός πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Ιούλιο ήταν διπλάσιος (3,7%) σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρωζώνης (2%), σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat. Επιπλέον, στο πρώτο οκτάμηνο του 2025 καταγράφηκαν πληθωριστικές πιέσεις της τάξης του 1,27%.

Σε σύγκριση με τον Ιούλιο, η αύξηση του πληθωρισμού στα σούπερ μάρκετ ήταν 0,18%.

Το ΙΕΛΚΑ αποδίδει αυτές τις επίμονες πληθωριστικές πιέσεις κυρίως στη διεθνή οικονομική συγκυρία και στις αυξήσεις των τιμών στις πρώτες ύλες, όπως ο καφές, το κακάο και το κρέας.

Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ, οι τιμές σε πολλά βασικά είδη παρουσιάζουν ακόμη και διψήφιες αυξήσεις το τελευταίο 12μηνο.

Η μεγαλύτερη αύξηση τιμών καταγράφεται στα φρέσκα κρέατα, με 11,31%, ενώ ακολουθούν τα μπισκότα, οι σοκολάτες και τα ζαχαρώδη (+9,02%), τα φρέσκα ψάρια και θαλασσινά (+5,69%), τα είδη πρωινού και ροφήματα (+5,61%) και τα κατεψυγμένα προϊόντα (+5,29%).

Το ΙΕΛΚΑ εξηγεί ότι οι αυξήσεις στα φρέσκα κρέατα συνδέονται άμεσα με τις αυξήσεις των διεθνών τιμών στα εισαγόμενα είδη, ιδίως στο μοσχάρι. Αιτία είναι η μείωση του ζωικού κεφαλαίου και οι ασθένειες ζώων που έπληξαν πολλές περιοχές εκτροφής στην Ελλάδα, κυρίως τα αμνοερίφια.

Στην Ελλάδα, το μεγαλύτερο μέρος του βόειου και χοιρινού κρέατος που καταναλώνεται είναι εισαγωγής. Σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, η τάση των τιμών για το βόειο κρέας παραμένει αυξητική. Την εβδομάδα 18-25 Αυγούστου, η τιμή παραγωγού του βόειου κρέατος για νεαρό αρσενικό ζώο στην ΕΕ αυξήθηκε κατά 34,1% σε σχέση με την ίδια εβδομάδα το 2024 και κατά 21,58% σε σχέση με την αρχή του 2025. Αυτό συμβαίνει παρά τις ετήσιες συμφωνίες μεταξύ παραγωγών και εισαγωγέων.

Την ίδια χρονική περίοδο, παρατηρείται μείωση των τιμών σε απορρυπαντικά, είδη προσωπικής φροντίδας, αλλά και τρόφιμα παντοπωλείου. Στα τρόφιμα παντοπωλείου, θετική ήταν η επίδραση της μείωσης της τιμής του ελαιολάδου.

Έτσι, μεταξύ Αυγούστου 2024 και Αυγούστου 2025, οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στα απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού (-6,26%). Ακολουθούν τα τρόφιμα παντοπωλείου (-5,83%), οι τροφές και είδη για κατοικίδια (-4,09%), τα είδη μιας χρήσης και οικιακά είδη (-3,46%) και τα χαρτικά, καλλυντικά και είδη προσωπικής υγιεινής (-2,83%).

Οι τιμές των σχολικών ειδών εντός των σούπερ μάρκετ παραμένουν σχετικά σταθερές. Διαπιστώνεται μια μικρή μείωση 0,70% μεσοσταθμικά στις σχετικές κατηγορίες (κυρίως στη γραφική ύλη) και μια μικρή αύξηση στις σχολικές τσάντες και κασετίνες.

Το ΙΕΛΚΑ εκτιμά ότι οι τιμές παρουσιάζουν συγκράτηση το τελευταίο δεκαοχτάμηνο στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων. Αυτή η συγκράτηση οφείλεται στους μεγάλους όγκους προϊόντων που διακινούν, στις οικονομίες κλίμακας, στην οργανωσιακή και τεχνολογική ετοιμότητά τους, αλλά και στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Επιπλέον, σημαντική είναι η επίδραση των προσφορών και εκπτώσεων στο οργανωμένο λιανεμπόριο, καθώς είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, γεγονός που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων.