Θα δούλευες χωρίς αμοιβή; Το ερώτημα πίσω από την απεργία της Air Canada

Air Canada: Ιστορική συμφωνία για αεροσυνοδούς – Τι αλλάζει στις αμοιβές;

Ταξίδια
Δημοσιεύθηκε  · 3 λεπτά ανάγνωση

Με σύνθημα «Η μη αμειβόμενη εργασία δεν πετάει», οι αεροσυνοδοί της Air Canada ξεκίνησαν απεργία, διεκδικώντας αμοιβή για την εργασία στο έδαφος πριν την απογείωση.

Η πρακτική της μη αμοιβής για τις επίγειες εργασίες είναι διαδεδομένη στη Βόρεια Αμερική, σε αντίθεση με ορισμένες ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες που καταβάλλουν μηνιαίο μισθό, σύμφωνα με ειδικούς του BBC. Αυτή η διαφορά προκάλεσε την έκπληξη των Καναδών επιβατών, οι οποίοι, σε μεγάλο βαθμό, υποστήριξαν τους απεργούς, όπως έδειξε δημοσκόπηση.

Η σύντομη απεργία προκάλεσε αναστάτωση στην καρδιά του καλοκαιριού, αλλά οι πτήσεις συνεχίστηκαν μετά από προσωρινή συμφωνία μεταξύ της Air Canada και του Καναδικού Συνδικάτου Δημοσίων Υπαλλήλων (Cupe).

Η συμφωνία, αν και δεν έχει δημοσιοποιηθεί πλήρως, περιλαμβάνει αυξήσεις μισθών και, για πρώτη φορά, αμοιβή για τις εργασίες επιβίβασης και τους ελέγχους ασφαλείας πριν από την απογείωση. Το συνδικάτο Cupe χαρακτήρισε τη συμφωνία «ιστορική», δηλώνοντας ότι η μη αμειβόμενη εργασία «τελείωσε».

Ωστόσο, τα μέσα ενημέρωσης αναφέρουν πως πολλοί αεροσυνοδοί παραμένουν δυσαρεστημένοι και η έγκριση της συμφωνίας δεν είναι δεδομένη, σύμφωνα με το Reuters.

Η πρακτική της μη αμοιβής για την «εργασία εδάφους» δεν περιορίζεται στην Air Canada. Αεροσυνοδοί άλλων καναδικών εταιρειών, όπως η Air Transat και η WestJet, καθώς και της αμερικανικής United Airlines, αντιμετωπίζουν το ίδιο ζήτημα.

Για δεκαετίες, η δικαιολογία ήταν η ευκολότερη παρακολούθηση του χρόνου πτήσης. Η αμοιβή για την επιβίβαση θεωρείται πιο περίπλοκη λόγω των καθυστερήσεων και του αριθμού των επιβατών.

Ως αντιστάθμισμα, οι αεροπορικές εταιρείες αύξησαν την ωρομίσθια αμοιβή, αν και πολλοί υποστηρίζουν ότι οι συνολικές αμοιβές παραμένουν χαμηλές, ιδίως για όσους ζουν σε ακριβές πόλεις της Βόρειας Αμερικής.

Η Air Canada ανέφερε ότι οι μισοί από τους αεροσυνοδούς της κέρδισαν πάνω από 54.000 καναδικά δολάρια (39.000 δολάρια ΗΠΑ) πέρυσι, ενώ οι πιο έμπειροι ξεπέρασαν τις 70.000 καναδικά δολάρια. Τα στοιχεία για την Air Canada Rouge είναι ελαφρώς διαφορετικά.

Η Leslie Woolaver, αεροσυνοδός με πολυετή εμπειρία στην Air Canada, δήλωσε στο Halifax Examiner ότι εκτιμά πως πραγματοποιούσε περίπου 40 ώρες μη αμειβόμενης εργασίας το μήνα. Έρευνα της Cupe το 2022 κατέγραψε παρόμοια στοιχεία, με τον πρόεδρο του τμήματος αεροπορικών εταιρειών του συνδικάτου, Wesley Lesosky, να χαρακτηρίζει την απλήρωτη εργασία «ένα βρώμικο μυστικό σε αυτό τον κλάδο».

Οι ειδικοί εκτιμούν ότι η νίκη των αεροσυνοδών της Air Canada μπορεί να διαμορφώσει ένα νέο πρότυπο για τους εργαζόμενους στις αερομεταφορές στην αμερικανική ήπειρο.